Kategorier
Nyheter

Nya bilskatten 2018 regeringens förslag

Ny bilskatt från 1 juli 2018 enligt förslag från regeringen. Regeringen föreslår ny fordonsskatt som för dom flesta innebär en höjning, systemet bygger på att bilar med höga utsläpp ska betala mer och bilar med låga utsläpp ska få en bonus (utbetalda pengar) s.k. ”bonus malus systemet”, systemet är tänkt att finansiera ”sig självt” och syftet är att gynna bilar med låga utsläpp och straffa dom med höga och på så sätt tvinga fram en fordonsflotta i Sverige med mer miljövänliga bilar. Dom nya reglerna är tänkt att börja gälla på fordon f.o.m. årsmodell 2018.

Bonus till bilar med låga utsläpp

Bonus till bilar med låga utsläpp, från 7.500kr för alla gasbilar och bilar med högst 60g Co2/km, till max 45.000kr för bilar med noll utsläpp (0 CO2).

Höjd fordonsskatt för bilar med högre utsläpp

Bilar (max 3500kg totalvikt) som är bensin- eller dieseldrivna får höjd fordonsskatt dom 3 första åren, bilar som kan drivas med etanol/gas (ej gasol) är undantagna. Efter dom 3 första åren trappas skattehöjningen ner.

Gränsen för när ovan skattehöjning träder i kraft sänks till 95g, dvs alla bilar med utsläpp över 95g CO2/km får förhöjd skatt (höjningen baseras på mängd utsläpp utöver 95 gram).

Skattebefrielse för EURO6 fordon slopas

Miljötillägget för dieselfordon som uppfyller EURO6 behålls och 5-åriga skattebefrielsen för dessa fordon slopas.

Fordonsskatt för mc höjs

Motorcyklar får höjd skatt från 180kr till 360kr.

Viktbaserade fordonsskatter höjs

Fordon som beskattas enligt vikt får alla en höjning av fordonsskatten (personbilar, lätt lastbil och lätt buss), viktbaserade fordonsskatten justeras uppåt.

Läs mera från Regeringen: Pressmeddelande om regeringens förslag eller läs förslaget i sin helhet.

Förslaget ligger ute som remiss och svarstiden är satt till 19 april 2017.

Exempel Volvo V90 T5

V90 T5 har 154g CO2/km, skatt ca 1500kr.
Från 95 > 139 = 45 à 77kr = 3465kr
Från 140 > 154 = 14 à 100kr = 1400kr
360kr (grundavgift) + 3465kr + 1400kr = ny skatt 5225kr/år (3 första åren).

Exempel Volvo V40 D3

V40 D3 (manuell) har 96g CO2/km, skatt ca 1100kr.
Från 95 > 96 = 1 à 77kr = 77kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*96)
360kr (grundavgift) + 77kr + 250kr + 1223kr = ny skatt 1923kr/år (3 första åren).

Exempel Passat Sportscombi TDI 4motion DSG

Passat Variant med 190hk och DSG automat har 135g CO2/km, skatt ca 2300kr.
Från 95 > 135 = 40 à 77kr = 3080kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*135).
360kr (grundavgift) + 3080kr + 250kr + 1738kr = 5429kr/år (3 första åren).

Vilka påverkas?

För vem gäller den nya skatten? Det råder lite olika tolkningar av regeringens förslag..
Citat:
Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Baserat på fjolårets nybilsförsäljning skulle nio av tio nyköpta bilar få höjd skatt.
– Vi tycker att det här är rätt väg att gå. Men det är väldigt viktigt att det här bara gäller nya bilar så att det påverkar konsumenten inför ett nytt köp och inte drabbar de som redan har äldre bilar, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännen.

Alltså, redan befintliga bilar påverkas inte av detta.

Räkna ut din nya skatt

Räkna ut vad den nya skatten blir baserat på koldioxidutsläpp och bränsle (obs ej gas-drivna).

Utsläpp CO2:
Bränsle:

86 svar på ”Nya bilskatten 2018 regeringens förslag”

avfolka glesbygden – bl.a. landsbygdsminister Bucht verkar ha somnat in totalt på sin post – flygskatter – utländska åkerier – produktionsindustrin – skog – stål – livsmedelsindustrin – o.s.v. måste givetvis kompensera sig för ökade logistikkostnader som till slut konsumenterna får betala. konsumenterna straffas för att förtroligt har lyssnat på politikernas tidigare information om att dieselbilar är effektiva även ur miljösynpunkt. ideer att kraftfullt förbättra kollektivtrafiken i glesbygd är obefintlig som kan ske genom effektiva samordning-system. kollektivtrafik i tätbefolkade områden är lättlösta i förhållande till glesbygdsområden.

Har man råd att köpa ny bil har man säkert råd att pröjsa extra skatt med. Har man dessutom råd med 2 nya bilar borde det inte vara någon katastrof…

/Fattiglappen som har råd att åka gammal volvo som drar 1.2…

Köper nya bilar vartannat år, men den nya skatteregeln blir man bestraffad fast vi byter till en bil som har ett lägre CO2, så det blir väl att köra vidare med den gamla bilen med högre CO2.

Tråkigt.

tror inte på detta..
står inget på tansportstyrelsen om detta
betalar idag 1900 om året och med era uträkningar hamnar jag på 14000…
inte troligt

tack! det ska jag komma ihåg. hur kan skattehöjningar påverka miljön, är det något som jag undrar.
dj*kla hyckleri.

Insanity, not a solution – SOLVE Public trans first thanks IT IS NOT WORKING AS IT SHOULD, ask in the city edge thanks not centrum.
Those old 2 worldwar trams driving like Tram 7 Gothenburg what a joke 2018 and still driving old Italien rustet Things are runnning but really not fun driving 40 min with that piece XXXXX

Dessa ständiga bestraffningar. Varför inte bara göra det väldigt lönsamt att välja miljösmart. Och låta resten vara dom det är. Vi bor på landet med 4barn. I behov av två bilar med plats för alla. Jobbar åt varsitt håll och ca 3mil enkel pendling. Lätt att hitta en miljöbil???

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


9 − fyra =