Kategorier
Nyheter

Nya bilskatten 2018 regeringens förslag

Ny bilskatt från 1 juli 2018 enligt förslag från regeringen. Regeringen föreslår ny fordonsskatt som för dom flesta innebär en höjning, systemet bygger på att bilar med höga utsläpp ska betala mer och bilar med låga utsläpp ska få en bonus (utbetalda pengar) s.k. ”bonus malus systemet”, systemet är tänkt att finansiera ”sig självt” och syftet är att gynna bilar med låga utsläpp och straffa dom med höga och på så sätt tvinga fram en fordonsflotta i Sverige med mer miljövänliga bilar. Dom nya reglerna är tänkt att börja gälla på fordon f.o.m. årsmodell 2018.

Bonus till bilar med låga utsläpp

Bonus till bilar med låga utsläpp, från 7.500kr för alla gasbilar och bilar med högst 60g Co2/km, till max 45.000kr för bilar med noll utsläpp (0 CO2).

Höjd fordonsskatt för bilar med högre utsläpp

Bilar (max 3500kg totalvikt) som är bensin- eller dieseldrivna får höjd fordonsskatt dom 3 första åren, bilar som kan drivas med etanol/gas (ej gasol) är undantagna. Efter dom 3 första åren trappas skattehöjningen ner.

Gränsen för när ovan skattehöjning träder i kraft sänks till 95g, dvs alla bilar med utsläpp över 95g CO2/km får förhöjd skatt (höjningen baseras på mängd utsläpp utöver 95 gram).

Skattebefrielse för EURO6 fordon slopas

Miljötillägget för dieselfordon som uppfyller EURO6 behålls och 5-åriga skattebefrielsen för dessa fordon slopas.

Fordonsskatt för mc höjs

Motorcyklar får höjd skatt från 180kr till 360kr.

Viktbaserade fordonsskatter höjs

Fordon som beskattas enligt vikt får alla en höjning av fordonsskatten (personbilar, lätt lastbil och lätt buss), viktbaserade fordonsskatten justeras uppåt.

Läs mera från Regeringen: Pressmeddelande om regeringens förslag eller läs förslaget i sin helhet.

Förslaget ligger ute som remiss och svarstiden är satt till 19 april 2017.

Exempel Volvo V90 T5

V90 T5 har 154g CO2/km, skatt ca 1500kr.
Från 95 > 139 = 45 à 77kr = 3465kr
Från 140 > 154 = 14 à 100kr = 1400kr
360kr (grundavgift) + 3465kr + 1400kr = ny skatt 5225kr/år (3 första åren).

Exempel Volvo V40 D3

V40 D3 (manuell) har 96g CO2/km, skatt ca 1100kr.
Från 95 > 96 = 1 à 77kr = 77kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*96)
360kr (grundavgift) + 77kr + 250kr + 1223kr = ny skatt 1923kr/år (3 första åren).

Exempel Passat Sportscombi TDI 4motion DSG

Passat Variant med 190hk och DSG automat har 135g CO2/km, skatt ca 2300kr.
Från 95 > 135 = 40 à 77kr = 3080kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*135).
360kr (grundavgift) + 3080kr + 250kr + 1738kr = 5429kr/år (3 första åren).

Vilka påverkas?

För vem gäller den nya skatten? Det råder lite olika tolkningar av regeringens förslag..
Citat:
Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Baserat på fjolårets nybilsförsäljning skulle nio av tio nyköpta bilar få höjd skatt.
– Vi tycker att det här är rätt väg att gå. Men det är väldigt viktigt att det här bara gäller nya bilar så att det påverkar konsumenten inför ett nytt köp och inte drabbar de som redan har äldre bilar, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännen.

Alltså, redan befintliga bilar påverkas inte av detta.

Räkna ut din nya skatt

Räkna ut vad den nya skatten blir baserat på koldioxidutsläpp och bränsle (obs ej gas-drivna).

Utsläpp CO2:
Bränsle:

86 svar på ”Nya bilskatten 2018 regeringens förslag”

Nu släpper min bil ut 230 gr/km vid körning på fossil diesel, men jag kör på ren HVO100 diesel, vilket skall minska utsläppen med upp till 90%. Då hamnar mina utsläpp på 23 gr/km vilket i sin tur berättigar mig till bonus enligt det nya systemet!!?? Bonusen delas ut till bilar med ett utsläpp mellan 0 till 60 gr/km, i fallande skala, max 60000 kr min 10000 kr.
Eller hur fungerar det nya skattesystemet för dieselbilar?
Jönsson

nu MÅSTE alla som inte kan eller ha möjlighet att färdas i så kallad miljöanpassad kollektivtrafik omedelbart av politikerna KRÄVA att sådan etableras och kartläggs innan skatter höjs. Trafiken skall etableras med hög frekvens/tillgång till och från alla orter där bilägare betalar fordonsskatt, miljöskatt, co avgifter, miljötillägg, bränsletillägg, m.m. Enkäter för att kartlägga behoven måste tillställas alla fordonsägare som då ex. måste besvara frågor som ex. restider till och från arbete, skolor, vårdinrättningar, apotek, närhet till järnvägsstationer, hållplatser, behov av godstransporter, släpvagnsägande (de flesta i glesbygd fraktar omfattande mängd ex. byggmateriel, o.s.v. varje år).

Alternativet är att alla människor i glesbygden betraktas som nyanlända till de samhällen som politikerna vill ha kvar och sålunda tillser att skapa boende, jobb, utbildning, o.s.v. för alla som måste lämna glesbefolkade områden.

Jaa vad säger man, hur ska vi på landsbygden lösa problemet då det inte finns några alternativ , flytta till Sthlm . Vad sker med alla gamla traktorer etc…
vad kommer dessa pengar att gå till, ? Miljöförbättring. Förbättrad kommunikation .eller politiker löner ?

Hantverkare som måste ha bil förta utöva sit yrke så som låssmeder rörmokare elektriker
Det är ett väldigt litet utbud av bilar som klarar gränsvärdena , i mitt fal kör jag mellan
3500- 4000 mil om året . Arbetar med automatiska dörrar . Vi får väll se om kunserma
Klarar kostnadsökningen eller hur många som kan ha kvar sina butiker i son 2

Mvh// Mickael Malmqvist
ExEnt AB
0708944033

Hur kan man vara fattig om man har råd med en bil?
Soppa-kostnaden under ett fåtal månader för ditt fordon överstiger vida skattekostnaden oavsett och under ett helår mångdubbelt. Så proportionen är att ”det fattige” måste ha råd med soppa och service med flera magnituder högre än skatten som sådan.

Bensinpriset är 4/5 skatt – så vems fel är det att soppakostnaden överstiger skatten? Skatt ska tas ut till nöds av folket för att bekosta samhällets ramverk. Samhällets innehåll, klarar folket själva av att fylla.
Skattehöjningar och nyinstiftade skatter är rån i bästa fall, dvs simpel stöld under tvång och hot. I värsta fall är det avsiktlig paternalism – avsikt att styra folkets livsval. Vi skulle kunna kasta av oss 75% av skatten idag utan att ens röra sjukvård, vägar och skola.

Det finns Ingen politiker som ”vill” ändra denna nya kassako.
De tillsätter en utredning.De måste utreda inernt. Om en ändring sker då blir det med nedtrappning,lagom till nästa val.
Trafiverket har flest chefer vad gäller statliga bolag. De har monsterlöner. Så pengar behövs…
Så vad röstar man på…..Det spelar ju ingen roll

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


9 − ett =