Kategorier
Nyheter

Nya bilskatten 2018 regeringens förslag

Ny bilskatt från 1 juli 2018 enligt förslag från regeringen. Regeringen föreslår ny fordonsskatt som för dom flesta innebär en höjning, systemet bygger på att bilar med höga utsläpp ska betala mer och bilar med låga utsläpp ska få en bonus (utbetalda pengar) s.k. ”bonus malus systemet”, systemet är tänkt att finansiera ”sig självt” och syftet är att gynna bilar med låga utsläpp och straffa dom med höga och på så sätt tvinga fram en fordonsflotta i Sverige med mer miljövänliga bilar. Dom nya reglerna är tänkt att börja gälla på fordon f.o.m. årsmodell 2018.

Bonus till bilar med låga utsläpp

Bonus till bilar med låga utsläpp, från 7.500kr för alla gasbilar och bilar med högst 60g Co2/km, till max 45.000kr för bilar med noll utsläpp (0 CO2).

Höjd fordonsskatt för bilar med högre utsläpp

Bilar (max 3500kg totalvikt) som är bensin- eller dieseldrivna får höjd fordonsskatt dom 3 första åren, bilar som kan drivas med etanol/gas (ej gasol) är undantagna. Efter dom 3 första åren trappas skattehöjningen ner.

Gränsen för när ovan skattehöjning träder i kraft sänks till 95g, dvs alla bilar med utsläpp över 95g CO2/km får förhöjd skatt (höjningen baseras på mängd utsläpp utöver 95 gram).

Skattebefrielse för EURO6 fordon slopas

Miljötillägget för dieselfordon som uppfyller EURO6 behålls och 5-åriga skattebefrielsen för dessa fordon slopas.

Fordonsskatt för mc höjs

Motorcyklar får höjd skatt från 180kr till 360kr.

Viktbaserade fordonsskatter höjs

Fordon som beskattas enligt vikt får alla en höjning av fordonsskatten (personbilar, lätt lastbil och lätt buss), viktbaserade fordonsskatten justeras uppåt.

Läs mera från Regeringen: Pressmeddelande om regeringens förslag eller läs förslaget i sin helhet.

Förslaget ligger ute som remiss och svarstiden är satt till 19 april 2017.

Exempel Volvo V90 T5

V90 T5 har 154g CO2/km, skatt ca 1500kr.
Från 95 > 139 = 45 à 77kr = 3465kr
Från 140 > 154 = 14 à 100kr = 1400kr
360kr (grundavgift) + 3465kr + 1400kr = ny skatt 5225kr/år (3 första åren).

Exempel Volvo V40 D3

V40 D3 (manuell) har 96g CO2/km, skatt ca 1100kr.
Från 95 > 96 = 1 à 77kr = 77kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*96)
360kr (grundavgift) + 77kr + 250kr + 1223kr = ny skatt 1923kr/år (3 första åren).

Exempel Passat Sportscombi TDI 4motion DSG

Passat Variant med 190hk och DSG automat har 135g CO2/km, skatt ca 2300kr.
Från 95 > 135 = 40 à 77kr = 3080kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*135).
360kr (grundavgift) + 3080kr + 250kr + 1738kr = 5429kr/år (3 första åren).

Vilka påverkas?

För vem gäller den nya skatten? Det råder lite olika tolkningar av regeringens förslag..
Citat:
Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Baserat på fjolårets nybilsförsäljning skulle nio av tio nyköpta bilar få höjd skatt.
– Vi tycker att det här är rätt väg att gå. Men det är väldigt viktigt att det här bara gäller nya bilar så att det påverkar konsumenten inför ett nytt köp och inte drabbar de som redan har äldre bilar, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännen.

Alltså, redan befintliga bilar påverkas inte av detta.

Räkna ut din nya skatt

Räkna ut vad den nya skatten blir baserat på koldioxidutsläpp och bränsle (obs ej gas-drivna).

Utsläpp CO2:
Bränsle:

86 svar på ”Nya bilskatten 2018 regeringens förslag”

Jag beställde en ny bil sista aug. och drabbas av straffskatten. Jag tycker det är fel att lägga den så nära, jag hade inte hört talas om skatten , jag har en leveranstid på 9 månader och försäljaren sa att det finns ett annat bilmärke som har leveranstid på 9 månader. Jag tycker det känns lite fel att jag inte blivit informerad mer om skatten. Det hade kanske påverkat mitt val nu. Nu har jag inget annat att göra än att betala.

Hej alla miljövänner och övriga!
Om beslutet blir att de nya reglerna bara gäller nya bilar så är det väl vÄldigt bra att de som släpper ut höga halter får betala för stora utsläppsnivåer. Har m an råd med en stor tung bil som drar mycket bränsle, då får man räkna in detta i budgeten.
Om äldre bilar fortsätter att beskattas efter vikt till S dessa försvinner så småningom och får endast en marginell höjning av skatten så är det ok. Människor med lägre inkomster måste ju kunna ha råd att ha bil.
Men det är ju självklart att vi ska stimulera mindre utsläpp av pbartiklar och Koldioxid

En liten bränslesnål bil som används mycket släpper ut MER än en stor törstig bil som körs lite. Detta tar skatten ingen hänsyn till och är därför orättvis och har begränsad styreffekt. En liten bil är inte möjligt för många p.g.a. privata situationen. Behovet av rymlig bil behöver heller inte betyda stor disponibel inkomst. Bättre lägga all skatt direkt på CO2 (bränslet), då får man bästa styreffekten, blir rättvist för alla fordon som behöver tanka i Sverige oavsett vilket land fordonet hör till.

Men Sverige står för någon promillle av världens utsläpp. En CO2-skatt bör därför vara global eller åtminstone lika inom EU. Vissa politiker vill posera med sin godhet och tvinga svenskarna till ännu större uppoffringar än jämförbara folk, men effekten på klimatet är omätbart liten.

Ja våra styrade går med röven före utan kuskaper om verkligheten. Det enda som är vettigt förutom dielbil på biobränsle är bränslecell. Ren elbil i stan kanske men hur ska man mäa utsläpp vid eltillverkning. Ska den läggas på bilen blir det väldigt oattraktivt och att sedan tro att själva elen inte blir belags med t.ex. kilometerskatt är löjligt. Alla måste begripa att staten kommer att kompensera skattebortfallet från oljan kommer att tas ut annorstädes. Och hur har man tänkt med transportsektorn? Ska dom få fortsätta att ta hit bilsr utifrån där kraven är lägre? Det är väl där pålagorna ska läggas och uppmuntra svensk åkerinäring att ha nya moderna renare bilar. Idag dånar det ju övervägande gamla holkar från öststaterna och baltikum son släpper ut hur mycket som helst. Järnväg ska vi ju inte ha i miljöns namn. Och flyget ska vi inte tal om. Nä svensk miljörörelse med MP i spetsen kan fara och flyga. Läs lite från Björn Gillbergs idéer så blir fet solklart att den så kalkade fordonsskatten bars ska göda staten Det har inget med miljö att göra. Hur kan man i så falk tycka det är ok att bensinsre släpper ut väsentligt mer koldioxid och 10 till 100 gånger fler nanopartiklar. I skenet av kvävedebatten så är nog det minst lika illa för hälsan. Men nu är ju en dieselbil billigare i drift förbrukninsmäsdigt så då är drt klart att det ska straffas på något vis. Kvävet kom ju som en skänk från ovan till skattehöjarsossarna. Gläm inte det på valdagen om ett år.

Det kan bli så jävligt att det blir billigare att köra oskattat bil än att betala skatten …för oss här i norr och andra som bor i glesbygden dom utan för Stockholm.

Svaret borde finnas på Regeringens Förslag sidan 41.
Skatten som baseras på vikten + CO2 utsläpp höjs ca. 9% från nuvarande.
Inte så farligt jämförd med en ny stor diesel…

Typisk politik att höja skatterna. Ta bort reseavdraget för alla som bor söder om Gävle istället.

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


sju + = 14