Kategorier
Nyheter

Nya bilskatten 2018 regeringens förslag

Ny bilskatt från 1 juli 2018 enligt förslag från regeringen. Regeringen föreslår ny fordonsskatt som för dom flesta innebär en höjning, systemet bygger på att bilar med höga utsläpp ska betala mer och bilar med låga utsläpp ska få en bonus (utbetalda pengar) s.k. ”bonus malus systemet”, systemet är tänkt att finansiera ”sig självt” och syftet är att gynna bilar med låga utsläpp och straffa dom med höga och på så sätt tvinga fram en fordonsflotta i Sverige med mer miljövänliga bilar. Dom nya reglerna är tänkt att börja gälla på fordon f.o.m. årsmodell 2018.

Bonus till bilar med låga utsläpp

Bonus till bilar med låga utsläpp, från 7.500kr för alla gasbilar och bilar med högst 60g Co2/km, till max 45.000kr för bilar med noll utsläpp (0 CO2).

Höjd fordonsskatt för bilar med högre utsläpp

Bilar (max 3500kg totalvikt) som är bensin- eller dieseldrivna får höjd fordonsskatt dom 3 första åren, bilar som kan drivas med etanol/gas (ej gasol) är undantagna. Efter dom 3 första åren trappas skattehöjningen ner.

Gränsen för när ovan skattehöjning träder i kraft sänks till 95g, dvs alla bilar med utsläpp över 95g CO2/km får förhöjd skatt (höjningen baseras på mängd utsläpp utöver 95 gram).

Skattebefrielse för EURO6 fordon slopas

Miljötillägget för dieselfordon som uppfyller EURO6 behålls och 5-åriga skattebefrielsen för dessa fordon slopas.

Fordonsskatt för mc höjs

Motorcyklar får höjd skatt från 180kr till 360kr.

Viktbaserade fordonsskatter höjs

Fordon som beskattas enligt vikt får alla en höjning av fordonsskatten (personbilar, lätt lastbil och lätt buss), viktbaserade fordonsskatten justeras uppåt.

Läs mera från Regeringen: Pressmeddelande om regeringens förslag eller läs förslaget i sin helhet.

Förslaget ligger ute som remiss och svarstiden är satt till 19 april 2017.

Exempel Volvo V90 T5

V90 T5 har 154g CO2/km, skatt ca 1500kr.
Från 95 > 139 = 45 à 77kr = 3465kr
Från 140 > 154 = 14 à 100kr = 1400kr
360kr (grundavgift) + 3465kr + 1400kr = ny skatt 5225kr/år (3 första åren).

Exempel Volvo V40 D3

V40 D3 (manuell) har 96g CO2/km, skatt ca 1100kr.
Från 95 > 96 = 1 à 77kr = 77kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*96)
360kr (grundavgift) + 77kr + 250kr + 1223kr = ny skatt 1923kr/år (3 första åren).

Exempel Passat Sportscombi TDI 4motion DSG

Passat Variant med 190hk och DSG automat har 135g CO2/km, skatt ca 2300kr.
Från 95 > 135 = 40 à 77kr = 3080kr
Dieselbil, tillkommer miljötillägg 250kr och bränsletillägg 12.88kr/gram CO2 (12.88*135).
360kr (grundavgift) + 3080kr + 250kr + 1738kr = 5429kr/år (3 första åren).

Vilka påverkas?

För vem gäller den nya skatten? Det råder lite olika tolkningar av regeringens förslag..
Citat:
Enligt betänkandet som i dag lämnades till regeringen föreslås att detta ska införas för personbilar, lätta lastbilar och lätta bussar av fordonsår 2018 eller senare.

Baserat på fjolårets nybilsförsäljning skulle nio av tio nyköpta bilar få höjd skatt.
– Vi tycker att det här är rätt väg att gå. Men det är väldigt viktigt att det här bara gäller nya bilar så att det påverkar konsumenten inför ett nytt köp och inte drabbar de som redan har äldre bilar, säger Fredrik Daveby, vd för Motormännen.

Alltså, redan befintliga bilar påverkas inte av detta.

Räkna ut din nya skatt

Räkna ut vad den nya skatten blir baserat på koldioxidutsläpp och bränsle (obs ej gas-drivna).

Utsläpp CO2:
Bränsle:

86 svar på ”Nya bilskatten 2018 regeringens förslag”

Helt allvarligt vem i hela friden tyckte detta va ett bra förslag ? Jo nå supersmarta politiker som sitter å åker taxi på våra skattepengar så dom ej behöver betala bilen själv, vi som stor familj 6pers hur ska vi ha råd med en skatt på ca 17000/år på våran Grandis ? Det här kan ju bara inte gå igenom

Förslaget heter ”Ett bonus–malus-system för nya lätta fordon”.

Politiker är kanske inte i medeltal supersmarta, men det verkar som att de är smartare än allmänheten: http://www.forskning.se/2016/09/14/politiker-smartare-an-manniskor-i-allmanhet/
… åtminstone verkar kommunpolitiker vara det.

Förslaget drabbar som jag förstår det de som köper ny bil inte de som redan äger en. Problemet med gamla bilar verkar det dock inte lösa. Däremot kanske det minskar försäljningen av nya bränsleslukare.

Skatten på alla bilar höjs, så vi kan bygga nya fina lägenheter till alla som kom till oss under 2015, fy faan

Jag finner Regeringens lagförslag gällande skattehöjning för bilar absurd och orimlig.
De bilar som skall beskattas är Lastbilar från utlandet ex Polen, Tyskland, Nederländerna etc eftersom de släpper ut mest.
En rimlig skattehöjning för personbilar oavsett utsläpp och vikt ligger på 10% enligt mina beräkningar.
Privatpersoner skall icke belastas med höjda skattesatser gällande personbilar som är Svensk registrerade.
Om skatten höjs kommer man mycket enkelt att kunna registrera sin bil i ett annat land och försäkrar bilen via vanligt försäkringsbolag.
En bil är ett transportmedel som hjälper många att taga sig till och från arbete, affärer, sjukhus mm.
Som hjärtsjuk finner jag lagen helt emot den solidaritet som Socialdemokraterna nämner.
Beskatta istället tobak, snabbmat, läsk, chips och godis och liknande.
Tillika bör människor som drabbats av kol pga rökning själva få betala ca 20% av de totala operationskostnaderna, så även för fetma operationer där personer pga matmissbruk drabbas av fetma.

Japp, tycker sjuka ska få bekosta hela sina behandlingar själva, andra ska ju inte behöva lida för att nån blir sjuk….Vad det nu har med saken att göra. Nä, självklart ska nya bilar kunna beskattas efter utsläpp, har man råd att köpa ny bil så har man råd att betala skatt för den också, annars köp en gammal bil så kan du slippa skatt helt å hållet, men det ser väl inte lika fint ut där på uppfarten utanför fina villan…

Hej så nya skatten kommer inte beröra äldre bilar, uppfattar som de skulle bara gälla bilar från 2018 o fram, stämmer de?

Helt sjuk sverige , det kommer finnas mer utländska bilar registrerade som kör i sverige .
När man körde gammal bil , då ville ni at man skulle köpa nya , nu när man har köpt ny så trycker ni ner allt i halsen , köper man el bil , då kommer elen vara så dyr att det kommer inte löna sig ha en el bil.

slopa fordonsskatten helt och lägg det på bränslet så blir det ett fungerande system 1 liter diesel ger en viss mängd co2 oavsett fordon.

CO2 utsläppen som bilfabrikanterna deklarerar ligger ofta betydligt under de verkliga utsläppen. Hoppas regeringen har tagit hänsyn till detta när man tagit fram reglerna för bonus malus systemet, annars blir vi konsumenter och miljön lurade igen….
Varför inte tydligare beskatta NOX och partikelutsläpp som är ett mycket större problem lokalt framför allt i storstäder?

”Ny bilskatt från 1 juli 2018”: bilar som tillverkas efter det är årsmodell 2019. Vilken årsmodell gäller det från…?

Lämna ett svar till Roger Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


− 4 = noll