Lönsamt med diesel

Bensin eller diesel. När lönar det sig med dieselbil? Var går gränsen för lönsamheten med en snålare diesel med högre skatt jämfört med bensinbil alternativt etanol med lägre skatt? Vi har svaret!

Fyll i uppgifter om dom två bilar du vill jämföra så ser du hur många mil du måste köra innan diesel lönar sig.

Diesel
bränslekostnad kr/liter
(tex 12.50)
 
årsskatt
(tex 3000)
 
förbrukning l/mil
(tex 0.65)
 
Bensin/Etanol
bränslekostnad kr/liter
(tex 13.05)
 
årsskatt
(tex 2200)
 
förbrukning l/mil
(tex 0.85)

 

Brytgräns lönsamt med diesel

När går break-even för lönsamhet med en bränslesnålare diesel jämfört med en törstigare bensin eller etanol? Vad ska man välja om man kör få mil per år, eller om man kör många mil? Genom att fylla i uppgifter på dom två bilar du vill jämföra ser du enkelt hur många mil per år du behöver köra för att det första (diesel) alternativet ska bli billigare (lönsammare).

Totalkostnad diesel kontra bensin

Denna beräkning tar inte hänsyn till övriga faktorer som kan påverka totalkostnaden, sånt som man kan räkna på är tex servicekostnad/mil, serviceintervall och kostnad för service, ev byten av partikelfilter, värdeminskning/mil (tex värdeminskning på dieselbil resp bensinbil som båda gått långt, säg 25.000 mil).

Bränsleförbrukning

Vet du inte vad dom två bilar du vill jämföra har för bränsleförbrukning kan du hitta uppgifter om detta på Transportstyrelsens sida med fordonsuppgifter eller på andra sajter tex bilsmart.se. Tänk dock på att dessa uppgifter om bränsleförbrukning är uppmätt enligt en äldre standardiserad metod där man kör en ganska enkel sträcka i låg och jämn hastighet. Därför bör man ta dessa förbrukningssiffror med en nypa salt, men man kan självklart använda dessa för att kunna göra en rättvis beräkning och jämförelse enligt ovan.

Behöver du räkna ut dieselskatt så använd vår sida för beräkning fordonsskatt.

Diesel eller bensin – vad väljer du?

{ 5 kommentarer… läs nedan eller skriv en }

Henrik april 8, 2018 kl. 11:06

Kom in på denna sida 2018. Har idag saab 9-3 tid 08 den är billigare än tex volvo v40.
För brytpunkt blir efter 120 mil. Det kör jag på 14 dagar. Efter det är disel billigare att köra. Partikelfilter har inte bytt på 10 år. Kör man motorvägen 20 min 1 gång i månaden. Så räcker det att förbränning ska fungera. Så rengöra den sig själv.

Svara

jan Hansson november 4, 2016 kl. 16:26

Om man köper en Dieselbil, årsmodell 2012, har man rabatterad skatt i 5 år eller den är samma hela tiden??

Svara

madeleine mars 7, 2013 kl. 08:14

Måste säga en ganska ”orättvis” kalkyl. Har själv varit huggande spekulant på diesel (kör 2.500 mil per år), men med partikelfilterbyte går kalkylen ändå inte ihop för den dyrare dieselmotorn.

Svara

Nils februari 19, 2011 kl. 23:29

Nog har väl inköpspriset för bilen en viss betydelse? Den återspeglar motorvalet. Jämför man en ny V70 FT med en ny V70 D5 blir kalkylen en annan.

Svara

Joe februari 21, 2011 kl. 09:43

Inköpspriset är självklart ytterligare en faktor man bör ha med i beräkningen. Priset på en dieselbil är i dagsläget högre än en likadan bensindriven.

Samtidigt behåller dieselbilen sitt värde bättre, 2:a hands värdet är också högre på en dieselbil än en bensinbil.
Nu när dieselpriset i många fall t.o.m. är högre än bensinpriset kanske dieselbilens värde kommer att förändras. Den låga förbrukningen får vägas in mot den fortfarande högre fordonsskatten.

Svara

Skriv en kommentar


× fyra = 4

{ 1 trackback }