Kategorier
Nyheter

Fordonsskatt 2015 = skattechock?

Fordonsskatt 2015 = en skattechock? – Regeringen utreder alternativ och åtgärder för att få en ”fossiloberoende fordonsflotta”. Utredningen påbörjades hösten 2012 och skall vara klar inom ett år, dvs hösten 2013. Enligt DI.se kommer utredningen att peka på radikala förslag och förslag på ett nytt system för bilskatt som liknar det som Frankrike införde 2008. Det skattesystemet innebär att små/lätta bilar (1370 kg) samt snåla (120 g/km) får tillgodoräkna skatt från dom tyngre/törstigare bilarna. Rent praktiskt innebär det att dom tyngre/törstigare bilarna får betala 375 kr för varje gram som överstiger 120 g/km.
Till exempel skulle en bil som släpper ut 200 g/km beskattas med 30.000 kr/år. Utöver detta vill man sänka nivån med 6 gram per år, vilket skulle innebära en gräns på 90 g/km år 2020 (och samma bil skulle beskattas med 41.250 kr).

Samtidigt som tunga/törstiga bilar straffas gynnas dom som släpper ut lite, tex en elbil med nollutsläpp gynnas med ett skattestöd på 30.000 kr (2015).

Den nya fordonsskatten innebär ett nollsummespel, bilar med låga utsläpp gynnas, utan någon supermiljöbilspremie eller skattebefrielse för miljöbilar.

Förändrad fordonsskatt 2015, räkna ut din nya skatt här:

Ett svar på ”Fordonsskatt 2015 = skattechock?”

Jo, det var ju ”fyndigt”. Samtidigt åker det omkring så kallade ”klassiska” bilar (30 år gamla, eller äldre), som är skattebefriade och vräker ur sig skit på våra vägar, helt utan rening. Är det rimligt? Nej! Lägg skatten på drivmedlet! Gamla häckar som drar litrar per mil får då också betala vad kalaset kostar! Jag åker kanske 600 mil per år, men får alltså betala lika mycket som en som åker 10 000 mil per år. Jag skulle kunna låta bilen stå och inte åka med den alls, men får fortfarande betala. Jag tycker sådant är orättvist. Skulle soppan kosta 25 kr litern, skulle nog de flesta tänka sig för innan de tar sin gamla skothög, som drar 1,3 milen, och ger sig ut och nöjesåker. Vad gäller varutransporter får man väl hitta på något för dem då, eller att det blir som vanligt, det hamnar på priset på varorna. Då kanske de kommer på, att.järnvägstransporter, det kanske inte var så dumt ändå…

Lämna ett svar till Pär Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *


åtta × = 48